Dolores de Oya, presidenta de la FOC: “He après molt més del que he pogut donar”

Dolores de Oya és la presidenta de la Fundació Oncològica de Catalunya. Porta 51 anys de voluntària, una vida entregada als altres.

El malalt confia més coses al voluntari que a la seva pròpia família.

Filla de catedràtic, mare de vuit fills i infermera de professió, Dolores de Oya porta 51 dels seus 82 anys ajudant als altres. D’ofici voluntària, ha estat presidenta de l’Associació Espanyola contra el Càncer (AECC), presidenta de la Fundació Apalce, de lesionats medul·lars, i actualment ostenta el càrrec de presidenta de la Fundació Oncològica de Catalunya (FOC). Dolores de Oya va ser una de les primeres dones a conduir a Barcelona.

Dolores de Oya ha estat una de les promotores del voluntariat en cures pal·liatives de la mà d’un dels grans impulsors a Catalunya: el doctor Xavier Gómez Batiste. D’aquesta experiència explica: “He après molt més del que he pogut donar”.  Defensa que els voluntaris amb persones tractades amb cures pal·liatives han d’estar molt preparats, perquè sovint “el malalt confia més coses al voluntari que a la seva pròpia família”.

La presidenta de la FOC assegura que mai s’ha sentit sola, i creu que en l’actual context econòmic, la societat civil ha d’empènyer per avançar. Per aquest motiu, demana una llei de mecenatge similar a la que tenen els principals països d’Europa.

Avui, Dolores de Oya lidera la innovació en el camp de la lluita contra el càncer a través de la presidència de la FOC. Els últims anys, ha aconseguit que dos dels principals hospitals catalans (el Clínic i la Vall d’Hebrón) comptin amb un robot que fa de forma automàtica la quimioteràpia, corregint així el marge d’error humà. A més, ha posat en marxa l’Observatori d’Innovació Oncològica, que permet als hospitals compartir els casos de bona praxis a través d’una plataforma digital.

Després de molts anys de donar la mà al malalt, Dolores té clar que als seus 82 anys encara els pot ajudar impulsant la innovació en la lluita contra el càncer a través de la FOC.